Club de la bona taula

Begudes amb Història. Begudes amb component emocional català

9 04 2013 23 347x260

A càrrec de RAMON CARNER, president
de la Xarxa d'establiments amb consciència nacional (Xecna).

9 04 2013 23 347x260

A càrrec de RAMON CARNER,
president de la Xarxa d'establiments amb consciència nacional (Xecna).



Començarem aquesta ressenya tornant a transcriure -a l'igual que ho vàrem fer en l'article de l'Agenda- la seva pròpia presentació:

“Els creadors de la Xarxa d'establiments amb consciència nacional, la Xecna, som persones compromeses amb el nostre país i la seva història, que vol fer un pas més enllà de l'estructura actual de país, que creiem que hi ha un futur millor per a tots els catalans i catalanes. Som inconformistes i creiem que el futur de Catalunya passa perquè les empreses i els treballadors, però també el consumidors, empentin el país perquè vagi endavant, desafiant totes les adversitats que sempre han acompanyat l'esdevenir d'aquesta nació.

Hi ha moltes maneres de construir aquesta nova realitat que nosaltres desitgem. Nosaltres apostem decididament per la qualitat, la modernitat i els productes de proximitat. En un món globalitzat el factor local és decisiu: saber d'on ve allò que beus o menges i tenir al davant un interlocutor que et pugui respondre les preguntes relacionades amb el producte que vols comprar.

Xecna 1100x1558

En el tracte diari amb els nostres clients vàrem comprovar fa anys que hi ha un factor que condiciona, i molt, la decisió de compra:  el component emocional. Per això elaborem productes de màxima qualitat, etiquetats en la nostra llengua i que introdueixen elements de la història de Catalunya de manera natural. Una manera de promoure la identitat des del lloc central on es reuneix la família i amics:  la taula.”

 
 
Clar i català! -dèiem. I així va ser també la conferència que ens va oferir.

Els inicis d'aquesta proposta emprenedora els trobem l'any 2005, curiosament arran del famós boicot al cava promogut pels espanyols més rancis. Va ser llavors quan els productors s'adonaren que s'havien d'obrir nous mercats a l'exterior i a la vegada fer-se presents en les cartes dels restaurants de casa nostra. El resultat ha estat que actualment les nostres caves més prestigioses ja tenen el seu percentatge més alt de vendes a països com ara Alemanya, Canadà o Estats Units on es valora la seva immillorable relació qualitat-preu, sense absurds prejudicis nacionalistes.

Si ens centrem en la Xecna, la nostra protagonista d'aquest mes de Sant Jordi, haurem de mirar cap un altre producte de menys glamur:
la cola. A la part de Catalunya que es troba dins l'estat francès ja s'elaborava Alter Cola, la cola catalana - cola lliure i la proposta fou d'allò més lògica:  distribuir-la arreu del nostre territori.

La rebuda d'aquest producte fou molt favorable per part de molts comerciants sensibilitzats. I va ser a partir d'aquí que la pròpia clientela els demandava altres productes de caire similar pel que fa al component emocional català.

9 04 2013 10 550x412

 

Arribats a aquest punt, en RAMON CARNER ens va presentar alguns d'aquests productes. Som-hi!:

- el primer fou el Cava 2014, el cava icona de la independència, amb diferents xapes exclusives (molt valorades pels col·leccionistes), tot un “super-vendes” amb un lema que no deixa lloc a dubtes:  “Amb 300 anys ja n'hi ha prou!”.
Cal destacar la frase escrita a la seva etiqueta des de fa uns quants anys:  “Catalunya, nou estat d'Europa” (sí, precisament el lema de la manifestació de l'11 de Setembre de 2012).

- el primer fou el Cava 2014, el cava icona de la independència,
  amb diferents xapes exclusives (i que són molt valorades pels
  col·leccionistes), tot un “super-vendes” amb un lema que no
  deixa lloc a dubtes:  “Amb 300 anys ja n'hi ha prou!”.

  Cal destacar-ne la frase escrita a la seva etiqueta des de fa
  uns quants anys:  “Catalunya, nou estat d'Europa” (sí,
  precisament el lema de la manifestació de l'11 de Setembre
  de 2012).

- li seguí el whisky Jaume I, el primer en la història etiquetat
  en català. A l'etiqueta s'explica que està “fet a Escòcia, nació
  germana”.

- molt bona acollida ha tingut també el moscatell General
  Moragues.

- peculiar resulta el rom Cristòfor Colom, elaborat a la
  República Dominicana.

- un producte estrella és hores d'ara la beguda energètica Desperta Ferro!, que també té una versió infantil amb suc multi-fruita. 

- ara que s'ha posat de moda, ens podem fer un gin-tònic amb productes 100% catalans:  la Tònica catalana i la ginebra Marianna.

- tanmateix tenim el vi 11 de Setembre de 1714, negre o blanc.

- la qüestió de la distribució de cerveses locals va merèixer un capítol apart:  l'Almogàver (del nostre amic ALBERT SANCHÍS, vegeu
  la ressenya de la seva xerrada), BlederCap d'OnaCompanyia Cervesera del MontsenyIlla o L'Anjub són cerveses artesanals
  elaborades en contrades diverses del nostre país i totes elles amb uns nivells de qualitat molt elevats i dignes del reconeixement
  internacional que estan rebent.

En voleu més?:  la Tarongina, el Cacaucat, el licor Càtar, el vermouth Murcarols, el vi blanc Tot pagat o la ratafia Pau Claris, en són uns quants exemples més.

 

Trobareu més informació a la seva pàgina web:  www.xecna.cat.


No ens podem oblidar de comentar la projecció d'un dels seus simpàtics vídeos, tot i que la tecnologia de què disposàvem no ens va ajudar gaire.


Tot plegat va anar amanit amb apunts històrics referits a cada un d'ells. Fet i fet no deixa de ser aquesta una de les seves funcions, ja que quan algú treu a taula qualsevol d'aquests productes és obvi que genera un debat en torn de la nostra realitat present, passada... i futura! Cal saber que totes les etiquetes duen textos explicatius i/o poemes patriòtics.

 

La lògica del discurs dugué al nostre ponent a continuar parlant com a president -que també ho és- del Cercle Català de Negocis, que és una associació de empresaris constituïda per tal de pressionar les instàncies corresponents en favor de la nostra economia, a partir del fet nacional i cultural català.

9 04 2013 20 550x4129 04 2013 19 550x412

Un seguit de consideracions sobre la realitat soci-econòmica (amb fets rellevants com el tema de l'estafa de les participacions preferents o la qüestió de les pensions) va fer que algú considerés que no era pertinent.

Volem deixar per escrit el que ja va quedar clar en el seu moment:  el senyor RAMON CARNER fou convidat a intervenir en les nostres XV Jornades sobre temes de Gastronomia i Hostaleria en la seva doble condició de president d'una empresa (Xecna) i d'una entitat cívica (el Cercle Català de Negocis).

I, sabedors que el seu ideari gens amagat era susceptible de discrepàncies, ja convocàvem l'audiència amb aquesta frase:  “Veniu a escoltar... i a dir la vostra (ja sabeu que el torn de paraules ens és inherent)”.


I ves per on, les intervencions dels assistents giraren sobre aspectes purament pràctics. Vegem-ho:

- sobre la composició “secreta” de la cola.


- sobre l'origen territorial dels productes:  excepte el whisky i el
  rom, fets a Catalunya.

- sobre on es poden comprar els seus productes (a la web ho
  podem mirar).

 

Abans, però, i com a mostra d'agraïment, el nostre president feu entrega al nostre convidat d'un més que ben merescut diploma commemoratiu de la conferència.

 

Per acabar, el senyor RAMON CARNER ens va fer dos regals:

- l'un en forma de notícia avançada:  la creació d'un nou
  projecte anomenat Catalonian Food, que vol ser una
  plataforma de distribució i d'internalització de la producció
  artesana de qualitat que es pot trobar per les nostres
  comarques; tindrà una pàgina web pròpia.

- l'altra fou més banal si voleu, però va ser rebut de molt bon grat:  una llauna del popular Desperta Ferro!

 

Ens el beurem a la salut de tot ben nascut!

SUBSCRIURE'S A LES NOVETATS

Facebook