Calçotada a Valls

Valls 028 347x260

Sortida tècnica-cultural a VALLS.
Reprenem les Sortides Tècniques-Culturals d'aquestes XIV JORNADES SOBRE TEMES DE GASTRONOMIA I HOSTALERIA amb una esperada calçotada.

Pel matí, cosa d'anar fent gana, visitarem el centre històric de la ciutat de Valls, en un itinerari que, de la mà d'una experta guia de l'Oficina de Turisme local, ens portarà a conèixer alguns dels elements més emblemàtics de patrimoni vallenc, com ara la Plaça del Pati, que és el seu centre neuràlgic, amb restes del castell aixecat a finals del segle XII, la font noucentista d'Esteve Monegal, l'antic Cinema Valls, obra del vallenc Cèsar Martinell, i diversos habitatges d'estil modernista o noucentista.

Tot i algunes baixes patides a última hora (maleïda grip), una cinquantena de membres (socis i simpatitzants) del Club ens aplegàrem per viure una nova i magnífica jornada.

Justament aquest elevat nombre d'assistents provocà una novetat en les nostres sortides:  per primera vegada ens veiérem obligats a utilitzar dos autocars. El primer d'ells fou l'habitual de fa anys, amb l'amic RICARDO, com sempre. Se li afegí un segon -una mica més petit- conduït amb solvència pel seu fill, l'ERNESTO. Val a dir que tots dos foren uns més dels integrants de la colla.

El desplaçament per carretera fins a Valls fou d'allò més còmode, amb els ànims ben desperts i els retrobaments -o noves coneixences- més cordials.

El temps fou una mostra avançada de la primavera i ens acompanyà per tot.

A l'arribada a Valls fórem rebuts per l'OLGA, una experimentada guia de l'Oficina Municipal d'Informació Turística d'aquesta important ciutat. De la seva mà varem gaudir d'un passeig cultural i sentimental (es notava que és vallenca i orgullosa de ser-ho) a través dels carrers del seu centre històric. Quedi aquí constància del nostre agraïment.

La visita va començar amb el visionat d'un bon reportatge elaborat per l'Institut d'Estudis Vallencs, ben asseguts en una sala de l'antic Hospital de Sant Roc. D'aquí sortírem directament a la Plaça del Pati (del pati d'armes del castell medieval de l'Arquebisbe de Tarragona), un dels orígens primigenis del que avui és la vila, contemplant les seves cases senyorívoles.

Tot seguit, en un agradable passeig pel carrer de la Cort, ens atansàrem fins a la Capella del Roser, on vàrem tenir el privilegi d'entrar i asseure'ns a escoltar les curioses històries en torn d'aquest edifici i admirar els seus meravellosos plafons de rajoles vidriades (segle XVII) commemoratives de la batalla de Lepant.

La aturada següent fou ni més ni menys que a l'històric edifici de l'Ajuntament, amb una exclusiva visita a la seva Sala Capitular o de Plens (datada del 1726) i que conté la Galeria de Ciutadans Il·lustres. Entre d'altres s'hi pot trobar el retrat de PERE ANTON VECIANA, qui fou batlle de Valls i fundador de les Esquadres de Catalunya (cos dels Mossos d'Esquadra).

La última parada fou l'Església Arxipestral de Sant Joan Baptista, amb la seva impressionant torre del campanar, de 74 metres d'alçària (la més alta de Catalunya), que fou l'altre nucli inicial de la vila medieval.

Valls 021 360x480Valls 033 360x480Valls 043 360x480

Perdó, hem dit la última parada i això no va ser ben bé així:  vàrem acabar en un bar amb solera situat a la mateixa Plaça del Blat (una de les principals places castelleres), on ens oferiren un saborós tastet de truita de calçots i una copa de cava Adernats.

Com sempre, teniu un ampli reportatge fotogràfic al nostre facebook.

Lluny de treure'ns la gana, aquest aperitiu encara ens va posar més a punt pel que teníem previst a continuació:  la calçotada.

Un breu desplaçament ens dugué a la reputada Casa Fèlix, on ens teníem una sala reservada per a nosaltres amb vàries taules rodones que facilitaven la conversa i les bromes.

Els calçots al seu punt, la salsa lloada per tots, la carn i la llonganissa a la brasa com cal, el vi potent... en fi, que ja frisem per repetir-la en anys vinents.

Valls 071 270x202Valls 072 270x202Valls 073 270x202Valls 084 270x202

Aquestes fotografies són un pobre reflex del gaudi que tinguérem.

Valls 093 550x412

Fidels a les nostres arrels, la jornada va acabar amb la vessant tècnica. En aquesta ocasió va consistir a visitar la Cooperativa Vinícola de Nulles, el celler de la qual (de 1919) és una de les més destacades obres del vallenc CÈSAR MARTINELL, arquitecte modernista deixeble d'ANTONI GAUDÍ i de LLUIS DOMÈNECH I MONTANER.

La visita guiada pel magnífic edifici fou complementada per les pertinents explicacions en torn dels processos emprats en la vinificació.

La cirereta fou la degustació dels seus productes, comercialitzats amb la marca Adernats, que és el nom que rep una de les finques d'on surt el seu raïm. Qui va voler va tenir l'oportunitat d'endur-se cap a casa alguns dels productes característics (vi, oli, etc.).

La tornada a Barcelona fou igual de ràpida i còmode que l'anada. Els comiats foren plens de frases de satisfacció i de ganes de tornar a participar de les activitats programades. Tenim garantida la continuïtat.