Panoràmica sobre el sector cerveser artesà a Catalunya 2019

Cervesa artesana 0 347x347 A càrrec de BRIAN ISÚS i de PAU FARRAN, elaboradors de
Bripau Cerveses Artesanes.

NOTA:  Acte ja realitzat, pendent de ressenya.

Segons el Gremi d'elaboradors de cervesa artesana i natural (GECAN), la cervesa artesana és “una beguda resultant de la fermentació alcohòlica, mitjançant llevat seleccionat, d'un most procedent de malt d'ordi i/o altres cereals en gra (mínim 80% de la càrrega base), juntament amb llúpol, i sotmesa a un procés d'elaboració sota el control d'un mestre cerveser artesà. S'hi poden afegir d'altres matèries primeres (fruites, espècies, flors, etc.), però que mai tinguin com a objectiu aconseguir sucres fermentables a baix preu. Preval en la fabricació el factor humà sobre el mecànic amb l'obtenció d'un resultat final individualitzat, que no es produeixi en grans sèries. En l'elaboració de la cervesa no es permet la pasteurització, fet que la fa natural”.

Creiem que la conclusió és clara:  no és el mateix una cervesa que un refresc fet a partir d'extractes de llúpol. Oi que no confonem un suc de taronja amb un refresc de taronja?

Malgrat això ‒o justament per això‒ la cervesa artesana ha rebut sovint comentaris que l'han volgut menystenir.

De vegades des de la malevolència interessada:

“Son cervezas que se producen en garajes y tenemos miedo de que pueda producirse un fallo de calidad que afecte a la imagen de la cerveza española en todo el mundo y que eso nos acabe afectando” (paraules de DEMETRIO CARCELLER recollides en elEconomista.es, 10/07/2014).

DEMETRIO CARCELLER ARCE (nét d'un falangista que arribà a ser ministre amb el franquisme ‒entre 1940 i 1945‒), és el president de la Sociedad Anónima Damm. És culpable reconegut de tretze delictes contra la hisenda pública per elusió continuada de pagaments d'impostos entre 2003 i 2009 i acceptà pagar 93 MM. d'euros per evitar la pèrdua de llibertat (la fiscalia li demanava 48,5 anys de presó).

Però el més significatiu és que es dóna la circumstància que Damm ostenta l'única condemna per intoxicació de cervesa a Espanya:  la d'un home de 50 anys el 1998, al qual va haver d'indemnitzar amb 240.000 euros (interessos inclosos), segons sentència judicial de Juliol de 2003.

Cervesa artesana 1 550x393

En altres ocasions des de l'ignorància sobre la qüestió.

Tenim l'exemple de QUIM MONZÓ (Premi d'Honor de les Lletres Catalanes), que en un article del 7/04/2016 titulat “Cervesa artesana” diu:

“No hi ha il·luminat que no fabriqui la seva pròpia cervesa i la promocioni pels bars enrotllats, convençut que, en un racó fosc de casa seva, acaba de fer el pas definitiu cap a l'excel·lència que no havia aconseguit ningú en vuit mil anys, des que egipcis, sumeris, mesopotàmics i ibers van començar a consumir-ne”.

Tenim prou clar que el Sr. MONZÓ no havia vist mai una fàbrica de cervesa artesana (només cal que ulleu la imatge que acompanya aquest article) i que confon un cerveser artesà (que té una empresa amb tots els permisos necessaris i que passa sovint tota mena d'inspeccions ‒sanitàries incloses‒) amb un cerveser casolà (homebrewer en diuen), que la elabora per a ell i els seus amics.

Cervesa artesana 2 550x246

El cert és que a casa nostra estem vivint uns anys de pujança d'aquest sector, com va palesar el reportatge emès el 14/10/2018 per TV3:  Cervesa artesana:  ReEvolució a Catalunya. Al voltant d'un centenar d'elaboradors, repartits en gairebé totes les comarques catalanes, estan treballant a dia d'avui l'increïble xifra d'un miler de varietats.

Fa cosa de deu anys que ja vàrem tenir un apropament al tema, gràcies a l'ALBERT SANCHÍS (La cervesa:  un aliment, un refresc... un producte de qualitat), fins i tot l'estiu següent oferírem un tast guiat per l'ÀNGEL TARRIÑO (Tast de cervesa artesanal catalana) al pati de Golferichs. Ara ens posarem al dia de la mà de BRIAN ISÚS i de PAU FARRAN, elaboradors de Bripau Cerveses Artesanes, amb l'obrador ubicat al bell mig de la penedesenca vila de Sant Pere de Riudebitlles.

Com estem convençuts que ‒com diu un eslògan de la GECAN‒ “si no heu provat mai la cervesa artesana, no heu provat mai la cervesa”, farem un repartiment d'ampolles per a tots els assistents. Serà de tipus ale (d'alta fermentació) i en el moment de redactar aquest article encara està per decidir-ne l'estil.

També en aquesta ocasió ‒i per tal que la festa sigui completa‒ sortejarem entre els presents un àpat per a dues persones en el contrastat Restaurant La Gavina, ubicat des de fa vint-i-cinc anys al Palau de Mar. El CLUB DE LA BONA TAULA estem de Cinquantenari i volem compartir amb vosaltres aquesta efemèride.

Sense oblidar-nos del vi ni del cava (cada cosa té el seu moment), us diem ben fort... salut i cervesa!

Lloc:     Sala d'Actes del Centre Cívic CASA GOLFERICHS
            Gran Via de les Corts Catalanes, 491 (xamfrà c/ Viladomat)

Data:    dimarts, 12 de Març de 2019

Hora:    18:30 hores

ENTRADA LLIURE. Aforament limitat. Cal recollir l'entrada 15 minuts abans de l'inici de la conferència. Recollida per ordre d'arribada.