Els nous vins de la D.O. Montsant

9 12 2008 12 347x231

A càrrec d'ALBERT JANÈ, enòleg i propietari del Celler Acústic.

Davant d’una bona assistència del públic habitual, el conferenciant (fill d’una nissaga de productors del Penedès) ens parlà d’aquesta nova D.O., nascuda l’any 2001 a partir de l’antiga Priorat, tota vegada que es va veure clar que té una personalitat diferenciada.

Es tracta d’una D.O. que comprèn disset municipis, gairebé tots de la comarca del Priorat, on es conreen només unes 2.000 hectàrees, en terrenys d’una altura variable entre els 200 i els 700/800 metres. Les cooperatives (algunes amb bonics cellers modernistes) foren creades a començament del segle XX, un cop passada la plaga de la fil·loxera, i tenen molta importància en aquests pobles. La producció és petita:  els 48 cellers inscrits fan uns 4,5 milions de botelles en conjunt. El mercat hores d’ara es distribueix entre l’exportació (66%) i Catalunya (28%), l’altre 6% es ven a Espanya.

Si be es pot parlar d’un clima mediterrani per la proximitat geogràfica al mar, cal dir que la serralada del Montsant li dóna un caliu més continental, doncs a més alçada ens trobem amb menys pluges i temperatures més caloroses a l’estiu i més fredes a l’hivern que si fóssim arran de mar. El terreny és dur, amb bancals i costers no mecanitzables. Els sòls, variats:  compactes, disgregats, calcaris.

Ens trobem amb vinyes velles de raïm negre. La proporció de les principals varietats és:  garnatxa negra 36%, samsó (carinyena) 29% i ull de llebre 13%. D’altres varietats cultivades en menor mesura són merlot, syrah i cabernet sauvignon. Les varietats blanques (no tan cultivades) són macabeu 63% i garnatxa blanca 34%.

9 12 2008 09 1100x733

Ubicat al municipi de Els Guiamets, el Celler Acústic fou fundat el 2003, amb vocació de respectar la saviesa i la història d’aquesta terra, tot cultivant de manera ecològica unes vinyes velles, de raïm petit i poca producció, que donen uns vins amb molta expressió.

A partir d’un celler del segle XVIII, on encara podem trobar els cups subterranis, elaboren dos gammes de vi:

- ACÚSTIC.-  40% garnatxa i 60% samsó, a partir de terrenys pobres i amb una criança d’entre 10 i 11 mesos.

- BRAÓ.-  45% garnatxa i 55% samsó, fet de les vinyes més velles, criança de 13 mesos i no es filtra.

A preguntes dels assistents va contestar que la gradació d’aquesta D.O. va dels 13,5 graus fins els 15/16. També ens va explicar que prefereix el roure francès per ser menys agressiu que l’americà, que respecta més la vinya i el vi rep menys fusta.

9 12 2008 23 1100x733

En acabat es va servir un tast del vi ACÚSTIC, gentilesa del conferenciant, acompanyat d’unes viandes preparades pels actius membres del CLUB.