Basílica Expiatòria de la Sagrada Família

Sagrada Família 35 347x463

Sortida cultural per Barcelona:  LA SAGRADA FAMÍLIA.
Espectacular:  que atreu l'atenció pel seu caràcter excepcional, grandiós, etc., que constitueix un espectacle.

Aquesta és la definició que en fa el Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana. Aquest és l'adjectiu que ens ve al cap quan recordem la jornada viscuda amb motiu de la Sortida Cultural corresponent a les XIV JORNADES SOBRE TEMES DE GASTRONOMIA I HOSTALERIA. I, a més, així se'ns va presentar el dia, ben assolellat (i això no ho diem debades).

Sagrada Família 01 550x412Sagrada Família 05 550x412

Puntuals -molt puntuals- ens ajuntàrem els més cinquanta amics (xifra també mereixedora del repetit adjectiu) al punt de trobada per l'inici de la visita guiada a la Sagrada Família.

És de subratllar que molts dels nostres socis i simpatitzants habituals vinguérem acompanyats d'amics i familiars en aquesta ocasió, com sempre els hi proposem a les convocatòries. Ens congratulem per això.

Dividits en dos grups per raons operatives (tan gran va resultar la nostra presència), les respectives guies (ben coneixedores de la seva tasca) ens situaren en el context històric dels començaments de la construcció del Temple:

- els promotors,

- el primer arquitecte,

- la seva substitució per un jove, però ja ferm ANTONI GAUDÍ...

La Façana del Naixement va ser la primera a bastir-se. Fins i tot el propi GAUDÍ en va veure acabada una de les quatre torres. Per això tots l'hem vista des de sempre.

Una altra cosa ha estat mirar-la ara conduits per un seguit d'explicacions que ens han fet veure un munt de simbologies que a molts ens havien passat desapercebudes fins aquest moment. A banda d'aprendre alguns dels “secrets” del seu procés de creació, sobre tot de les escultures i els seus significats.

Per aquesta porta lateral penetràrem a l'interior de les naus.

Aquí l'adjectiu inicialment escrit es queda manifestament curt.

Si una imatge val més que mil paraules, aquí us en deixem una corrua de sis. Però ja us assegurem que ni sis mil ni seixanta mil paraules serien suficients per descriure tanta bellesa.

Sagrada Família 06 360x480Sagrada Família 10 360x480Sagrada Família 08 360x480Sagrada Família 14 360x270Sagrada Família 16 360x270Sagrada Família 18 360x270

Immersos encara en aquesta situació de xoc, vàrem poder escoltar com les guies ens anaven detallant diversos aspectes simbòlics ensems que tècnics, doncs el geni de GAUDÍ aconsegueix que les solucions arquitectòniques esdevinguin alhora motius religiosos. Per exemple:  el nombre de columnes i el seu gruix, els materials emprats i el seu color, les entrades de llum (d'aquí la importància d'haver-nos beneficiat de la intensitat de la llum solar)... i tantes i tantes altres coses que no es poden explicar!

La sortida es fa pel costat de la Façana de la Passió. Més simbologia:  inici i final de la vida, eixida i posta del Sol.

Sagrada Família 29 550x733Sagrada Família 30 550x733

En aquesta façana cal destacar el treball de l'escultor JOSEP MARIA SUBIRACHS, que val a dir que fou nomenat pel Club com a Gourmet Barceloní de l'Any 1995. Una vegada més, les acurades explicacions de les guies ens ajudaren a veure el que ja coneixíem amb una nova mirada. I sí, també ens varen explicar el quadrat màgic que citàvem en el fullet.

El comiat de la visita guiada oficial ens va deixar gairebé una hora de marge fins el moment d'anar a dinar, cosa que tots nosaltres vàrem aprofitar:  els uns tornant a entrar a l'interior, els altres al gràcil Edifici de les Escoles o visitant el Museu o la botiga. Les càmeres fotogràfiques treien fum!

Poc més d'un any després de la seva solemne dedicació pel Papa BENET XVI i d'haver estat declarat com a Basílica, el Club s'ha adelitat amb l'esperada visita guiada al Temple Expiatori de la Sagrada Família.

El final de la jornada, no podia ser d'altra manera, va consistir en un dinar de germanor. Ben distribuïts en taules disposades a tal efecte, la cinquantena d'amics que anàrem al Restaurant Els Porxos, situat tot just al davant de la Façana de la Glòria (en construcció), poguérem beneficiar-nos d'un molt correcte menú, amb una bona relació qualitat/preu i un servei eficient.

Sagrada Família 65 270x202Sagrada Família 67 270x202Sagrada Família 68 270x202Sagrada Família 69 270x202

La sobretaula afirmava les coneixences i portava a demanar ja per la propera sortida que organitzarà el Club. En avançar que es tractarà de la promesa calçotada a Valls, molts ja manifestaven el seu compromís d'assistir-hi. Tot arribarà. Temps n'hi haurà per entrar en detalls. Però no hi ha cap dubte que el Club avança pel camí correcte i aquesta jornada ha marcat una fita que ho confirma.