Casa Vicens

Casa Vicens 0 347x238

Patrimoni de la Humanitat al nostre abast.

Al CLUB DE LA BONA TAULA ens agrada conèixer Barcelona. En els darrers anys hem organitzat itineraris urbans guiats i visites ‒tanmateix guiades‒ a museus i a un munt d'edificis singulars. Lògicament, hem tingut sovint present l'obra d'ANTONI GAUDÍ:  La Pedrera (Març 2011), Basílica Expiatòria de la Sagrada Família (Desembre 2011), Pavellons Güell (Octubre 2012) i Palau Güell (Març 2014).

I formant part també de la selecta llista d'edificis Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO tenim la Casa Vicens (1883-1885), un habitatge unifamiliar, el primer gran encàrrec que rep el llavors jove arquitecte, una residència d'estiu per a un burgés situada a l'antiga vila de Gràcia.

A la Casa Vicens apareix l'essència de l'univers GAUDÍ, els elements constructius, decoratius i simbòlics que seran recurrents a tota la seva obra posterior. Construcció i ornamentació s'integren de manera que no es poden entendre l'una sense l'altra.

La finca arribava fins la riera de Cassoles (ara és l'avinguda del Príncep d'Astúries), amb un ampli jardí que inspirà la decoració interior de la casa. No cal dir que aquest jardí ha quedat sensiblement reduït amb el pas dels anys. En aquesta posada en valor patrimonial contemporània ‒i fruit d'estudis rigorosos i de la reflexió‒ s'ha recreat l'esperit del projecte original. Veurem una capelleta amb l'imatge de Santa Rita, on tradicionalment (cada 22 de Maig) els graciencs hi celebren una missa amb benedicció de roses.

Casa Vicens 1 550x602Casa Vicens 2 550x272

La casa fou ampliada l'any 1925. L'actual projecte museològic s'ha valgut d'aquesta ampliació per donar cabuda als serveis que requereix la seva obertura al públic i així deixar diàfans els espais gaudinians originals. I a la planta soterrani (antiga carbonera, amb sostre de volta catalana) s'ha situat la botiga/llibreria especialitzada.

La planta baixa és la planta noble, acull les dependències d'ús diürn:  un menjador com a espai central i, al voltant, l'espai del rebedor, la tribuna coberta com a galeria i una sala-fumador.

Mentre que a la primera planta hi ha les estances privades:  dues habitacions, el bany i una sala d'estar.

La segona planta és on s'ha instal·lat una exposició permanent explicativa de la visita.

La coberta ‒tal i com repetiria GAUDÍ en obres posteriors‒ és transitable, convertint-se en aquells temps en un mirador privilegiat, en un espai d'evasió.

Adquirida per l'andorrà Morabanc el Març de 2014, la Casa Vicens pretén ser un espai singular de coneixement, cultura, trobada, oci i gaudi; una autèntica experiència de descobriment total de l'extraordinari univers gaudinià. Disponible des de mitjans de Novembre de 2017, nosaltres l'hem col·locada a l'agenda tan aviat com ens ha estat possible (20 de Gener), amb la certesa que serà del grat dels nostres socis i simpatitzants.

Casa Vicens restaurant 550x309

A l'hora de l'àpat se'ns girava feina, ja que no és una zona agraïda per trobar un restaurant proper (si més no fins ara) i amb prou capacitat per acollir-nos. Per això ens n'alegràrem tant quan vàrem ensopegar amb el Restaurant Aurea, un restaurant eixerit obert allà mateix fa tres anys, quan la proximitat a la llavors tancada Casa Vicens gens feia albirar l'intensa activitat que ara és probable que tinguin.

Nosaltres hem estat vius i ja hem reservat l'espai acollidor que tenen a la planta de dalt.

Hores d'ara encara no tenim tancat el menú, que possiblement consistirà en un primer a manera de pica-pica i un segon plat individual.

Tan aviat com el concretem, ho publicarem aquí mateix.

Creiem que la proposta sabatina d'aquest segon trimestre de les XX Jornades sobre temes de Gastronomia i Hostaleria satisfarà les fortes expectatives creades. Ara us toca a vosaltres decidir-vos a venir amb el Club.

11:30 h.    Trobada a l'entrada de l'edifici.*

11:40 h.    Visita guiada a la Casa Vicens.

14:00 h.    Dinar al Restaurant Aurea.**

INSCRIPCIÓ

El preu, tot inclòs, és de 40 euros per a soci, 42 euros per a cònjuge i 45 euros per a no soci.

L'import s’haurà d’ingressar com a més tard el dimarts, 16 de Gener, a qualsevol oficina de “la Caixa”, a favor del Club de la Bona Taula, número ES95 2100 3203 2722 0049 6182. Feu constar el vostre nom.

Places limitades.
Els socis tenen un període preferent d'inscripció fins el 8 de Gener.

* C/ de les Carolines, 20-26.
   Metro:  Fontana (L3).
   Bus núms.  24 ‒ 27 ‒ D40 ‒ V17.
   Aparcaments:  c/ Bretón de los Herreros, núms. 8, 10-12 i 19.

** C/ Aulèstia i Pijoan, 32.
     Telèfon:  93 218 69 50.