Els que tallen el bacallà: sis generacions de la família Masclans

Masclans 0 347x220

A càrrec de MARIA MASCLANS VALES,
presidenta de l'Associació de Concessionaris d'Alimentació
del Mercat de Sant Antoni.

Parlar de bacallà a Catalunya és parlar d'una menja paradoxalment tradicional. Tot i que es pesca a les fredes aigües de l'Atlàntic Nord ‒i no a les càlides costes mediterrànies‒ ja el trobem consolidat en els receptaris catalans del segle XVI.

Parlar de bacallà al CLUB DE LA BONA TAULA és parlar de la nostra benvolguda ÀVIA REMEI (xerrada del 22/05/2007 i successives col·laboracions, fins a esdevenir la nostra Gourmet Barcelonina de l'Any 2012). I també de MARIONA QUADRADA (Peix, marisc i bacallà:  un regal de l'aigua, 10/03/2009).

Masclans 1 550x473

Ara bé, si volem arribar a l'excelsitud, hem de parlar dels Masclans. Com diem a l'enunciat, ja són sis les generacions d'aquesta família que s'hi han dedicat.

La seva aportació continuada a la cultura gastronòmica de Barcelona ha merescut el premi a la millor iniciativa individual en la 16a. edició (2012) de Barcelona, la millor botiga del món en l'apartat “Barcelona, els millors mercats del món”, on també es reconeixia el seu esperit emprenedor i la seva adaptació als canvis en els hàbits comercials i de consum ciutadans.

I és que els Masclans no comencen al Mercat de Sant Antoni, com s'acostuma a pensar, sinó que ja abans venien bacallà, quan el mercat és feia a l'aire lliure i dintre muralles (concretament a la plaça del Pedró). L'any 1882 els tenim en una de les parades fundacionals (la número 6, per ser precisos) de l'aleshores flamant Mercat de Sant Antoni. Tal ha estat la seva vinculació durant aquest més d'un segle i els avatars que s'hi han viscut, que hores d'ara na MARIA MASCLANS VALES n'és la presidenta de la seva Associació de Concessionaris d'Alimentació.

A dia d'avui, podem trobar membres de la família Masclans en diversos mercats barcelonins:  Sant Antoni ‒naturalment, i amb dues parades‒, Galvany, Concepció, Sarrià i Les Corts. A més de botiga a peu de carrer (c/ Santaló, 65), presència a les xarxes socials (Instagram, bloc) i venda en línia per internet.

Li hem demanat a la nostra nova amiga que ens parli de la seva família i del bacallà, sí; però també volem conèixer com hem evolucionat nosaltres, els clients, què demanem ara que no ho feien les nostres àvies. És fàcil observar com a can Masclans treballen actualment amb plats precuinats (la brandada, per exemple) o seleccions de fumats tallats a mà (salmó, truita, bacallà) o de salats (arengada, anxoves, sardines de la costa). I s'han fet forts renovant la proposta de bacallà:  plats cuinats (bacallà a la llauna, amb samfaina, els fantàstics bunyols o l'exquisida esqueixada) i ara també la nova generació de la cuina al buit.

I ja que hi som, potser que ens faci cinc cèntims d'alguna recepta, com ara el bacallà a la randi colloni (que sembla ser és de les favorites a casa seva).

No dubteu que amb na MARIA MASCLANS VALES gaudirem una xerrada d'aquells que deixen petja. No tingueu por del dimarts i tretze i acosteu-vos -quan tindrem la Quaresma a tocar- a Golferichs sense cap recança.

Lloc:     Sala d'Actes de GOLFERICHS Centre Cívic
            Gran Via de les Corts Catalanes, 491  (xamfrà c/ Viladomat)

Data:    dimarts, 13 de Febrer de 2018

Hora:    18:30 hores

ENTRADA LLIURE. Aforament limitat. Cal recollir l'entrada 15 minuts abans de l'inici de la conferència. Recollida per ordre d'arribada.