Abelles... iniciació a la vida

9 05 2012 31 347x260

A càrrec de BLANCA SABARTÉS, apicultora,
membre de l'Associació d'Apicultors de Barcelona.

Quan pensem en Sant Ponç, en la Fira de Sant Ponç, ens poden venir al cap moltes imatges, molts records, cadascú des de la seva pròpia perspectiva o a partir de la seva biografia particular. Però si ens fan citar dos productes -i només dos-, tots hi coincidiríem:  les herbes i la mel (o la mel i les herbes, que en aquest cas l'ordre no ha de crear enveges entre els gremis).

La xerrada gastronòmica de l'any passat va correspondre amb la vigília de Sant Ponç i ens ho férem venir bé per tenir amb nosaltres na MONTSERRAT ALSINA, professora del Gremi d'Herbolaris i Dietètica de Catalunya, que ens va parlar, lògicament, de les plantes medicinals. Enguany s'escau que ha estat gairebé també vigília d'aquesta diada i hem tingut la sort de poder comptar amb na BLANCA SABARTÉS, apicultora experimentada, que ens n'ha parlat de l'altra gran motiu de les fires de Sant Ponç:  de la mel, però no només.

Cal deixar clar des d'ara mateix que la nostra ponent no s'hi dedica a anar pel món explicant què fa i com ho fa, de fet era la seva primera experiència en aquest sentit (i hem de dir que va sortir-se'n prou bé). No va començar parlant-nos del procés d'elaboració de la mel, de la seva composició o dels diferents tipus de mel que hi ha. No. Fixeu-vos-en bé en el títol de la conferència.

A partir del relat de les seves vivències íntimes, plenes d'emocions i de sensibilitat, ens va anar perfilant com és el dia a dia d'una apicultora vocacional. D'uns inicis molt difícils, tant per la seva situació personal com pel fet de no saber-ne d'aquest ofici, passant pel seu aprenentatge de la mà d'un President de l'Associació d'Apicultors de Barcelona -a qui li feu de secretària-, fins arribar al coneixement de la idiosincràsia pròpia de les abelles.

Les abelles no es poden estressar:  a més estrès, menys defenses... i llavors arriben les malalties. Hi ha qui practica la transhumància i forcen el seu cicle vital. No és bo moure-les, no és bo fer tornar a criar a la reina. El rusc és una unitat de vida i s'ha de respectar.

Les abelles són pol·linitzadores, col·laboren amb la natura:  les abelles són les guardianes de la terra. Sense abelles no hi hauria vida, es troben a la base del cicle de la vida. Hi ha qui les considera màgiques.

Les abelles són les protagonistes absolutes:  cal observar-les, conèixer-les... cuidar-les. A la BLANCA les abelles l'acompanyen, la relaxen. Fins i tot té comprovat (i demostrat) que la reconeixen.

I fins aquí la primera part de l'exposició. Foren uns moments emotius, com no recordem haver viscut en totes les xerrades fetes fins ara. En els rostres dels presents es notava força. La BLANCA ens havia parlat de les abelles i d'ella mateixa, de la seva convivència, de com les abelles la varen ajudar a iniciar una nova vida... impressionant.

9 05 2012 20 550x4129 05 2012 21 550x412

I com ja sabeu, les places són estrictament limitades, per la qual cosa us recomanem feu la vostra reserva tan aviat com us sigui possible. Lamentablement, la sala no es pot ampliar.

Lloc: Sala d'Actes de Golferichs el Xalet

Dia: dijous, 15 de Març de 2012

Hora: 19 hores

Activitat gratuïta. Places limitades. Cal reserva prèvia al 933237790.

Actualment na BLANCA SABARTÉS desenvolupa la seva activitat a Alpens, població situada al pre-Pirineu. Allà hi té el seu camp de lavanda i els seus arbres, tot per tal d'afavorir la qualitat de vida de les abelles. Per cert, sabíeu que per poder segar la lavanda per primer cop es necessiten fins a tres anys?

Sovint rep sol·licituds per anar a rescatar abelles de situacions que les hi són impròpies. I ho fa amb tota la cura i afecte necessaris per no fer-lis mal. Elles, ja ho hem dit abans, li ho agraeixen a la seva manera.

9 05 2012 32 550x733

Productes que conrea la nostra nova amiga:  la mel (és clar), la pròpolis (substància resinosa que les abelles recullen d'alguns arbres i que té propietats com antibiòtic i fungicida), el pol·len (vitamínic) o la cera.

Ens va portar unes mostres de mel (de romaní i mil-flors), d'espelmes fetes amb cera i de sabons i olis relaxants fets amb lavanda.

Algú va aprofitar l'avinentesa per comprar-ne, naturalment!

I també ens va regalar uns fulls amb receptes basades en la mel: rostit de vedella amb figues i mel, discos amb mel, crispetes amb mel i “lackerlets” Basilea (excepte el rostit, la resta són postres). Qui no hi pogués assistir i hi estigui interessat es pot adreçar al Club i li facilitarem les còpies.

A preguntes dels assistents, va explicar com es diferencien les abelles de les vespes que, tot i que semblants a primer cop d'ull, no tenen res a veure.

Molt interessant també saber que les que manen en el rusc són les obreres, que són elles les que trien la reina, a la qual substitueixen quan ja no cria prou.

Per arrodonir-ho ens va convidar a visitar-la.

La trobarem al seu local situat al bell mig de la població d'Alpens:

El raig d'or

(telèfon:  93 852 78 91)

No hi ha hagut ocasió més merescuda per entregar el diploma commemoratiu, a manera de petit homenatge. Gràcies BLANCA, que tinguis la sort que et mereixes... i ja ens trobarem pel camí de la vida.