Maridatge de cerveses i formatges

LEspumossa 347x223

Una nova experiència degustativa.
L'Espumossa és un espai acollidor que combina les dues aficions de la seva mestressa:  la cervesa i l'art.

Pel que fa a la cervesa, s'hi pot trobar una acurada selecció de cerveses d'importació (belgues, nord-americanes, alemanyes, txeques...), però la seva especialitat són les cerveses artesanals catalanes. Us sorprendreu de la quantitat que hi ha, així com de la seva varietat i, sobre tot, de l'alt nivell de qualitat assolit.

I l'art és una proposta consolidada a partir d'exposicions temporals (fotografia, tapissos, pintures) i presentacions musicals de contrastada solvència.

I és aquí, fruit de l'acord a que hem arribat amb L'Espumossa, que us oferim una sessió de maridatge entre cerveses i formatges.

D'una banda tindrem les reputades cerveses d'Art Cervesers, una petita però sòlida fàbrica  ubicada en una masia de Canovelles. Varietats com Orus (d'estil Marzen), Flama (una excel·lentntntntnt India Pale Ale), Fosca (una Stout), Coure (especial d'hivern), Lumen (una Pilsner com n'hi ha poques) o la Toc d'Espelta (una bcol·laboracióaboració amb l'Associació Agroecològica de Gallecs) ens aniran sent presentades.

A l'altre costat coneixerem un assortiment de magnífics formatges artesanals asturians que no us sabem detallar per mancances pròpies. La combinació apunta a la perfecció.

Cerveses i formatges 02 550x412

Pel que fa a la cervesa s'hi pot trobar una acurada selecció de cerveses d'importació (belgues, nord-americanes, alemanyes, escoceses, txeques...), però la seva especialitat són les cerveses artesanals catalanes.

I l'art és una proposta consolidada a partir d'exposicions temporals (fotografia, tapissos, pintures) i de presentacions musicals de contrastada solvència.

I ha estat en aquest bonic lloc on hem celebrat les dues sessions de maridatge entre les reputades cerveses d'Art Cervesers (cerveses d'autor) i uns ben escollits assortiments de magnífics formatges asturians artesans.

Per raons pràctiques, el nombre d'assistents havia d'oscil·lar entre un mínim de 10 i un màxim de 15. És per això que ja vàrem contemplar la possibilitat de desdoblar aquesta activitat en dues jornades (en setmanes consecutives). I el resultat d'aquesta nova iniciativa ha estat que les dues sessions han comptat amb el nombre màxim de 15 persones i encara algú es va haver de quedar amb les ganes de poder assistir.

Cerveses i formatges 07 550x412Cerveses i formatges 10 550x412Cerveses i formatges 13 550x733

Les dues sessions varen tenir -com és lògic- característiques comunes, però amb algun detall diferencial que ja explicarem.

D'entrada cal explicar que, per necessitats de producció (recordem que l'elaboració d'aquestes cerveses és un procediment artesanal), al mestre cerveser DAVID RIUS no li va ser possible venir a cap de les dues dates.

La CRISTINA JANÉ, amb la seva saviesa cervesera, va suplir-lo molt dignament. Per la seva banda, l'ENRIQUE OJANGUREN ens transmetia els seus coneixements, però per damunt de tot, la seva passió per aquells productes elaborats a la seva terra natal.

La dinàmica fou la mateixa a las dues jornades:  quatre cerveses de diferents estils maridades amb quatre formatges, els que l'expert QUIQUE considerava més adients per elles.

De primer una introducció sobre què són les cerveses artesanes (versus les industrials) i qui són Art Cervesers.

Tot seguit una presentació del món dels formatges asturians (amb cinc D.O.'s) i l'explicació del perquè en QUIQUE s'hi dedica a aquests activitats divulgatives.

Cada cervesa ens era presentada per la CRISTINA:  color, olor, sabor, característiques específiques com ara el tipus de malt utilitzat, etcètera.

Els formatges foren objecte també de degustació guiada:  color, olor, sabor, característiques específiques com ara el temps de maduració o les classes de llet emprada, etcètera.

Aquestes varen ser les cerveses tastades el dia 31 de Maig:  Art Orus (lager), Art Lumen (pilsner), Art Toc d'Espelta (ecològica, feta amb col·laboració amb de l'Associació Agroecològica de Gallecs) i Art Flama (ale, tipus I.P.A.).

I aquestes les del dia 7 de Juny:  Art Lumen, Art Orus, Art Toc d'Espelta i Art Fosca (stout).
Cerveses i formatges 15 1100x825

Si us hi fixeu bé hi ha diferència en l'ordre de les dues primeres; això és motivat pel criteri de maridatge amb els seus respectius formatges. L'altre gran diferència és el canvi en la quarta de les cerveses entre ambdues sessions; això no té cap altra explicació que el fet que es tracta de tirades limitades i no sempre n'hi ha disponible de totes les varietats.

Pel que fa als formatges asturians, recordem noms com ara casin o gamonedo. L'estrella del primer dia fou l'afuega l'pitu (seleccionat per la CARME RUSCALLEDA en la seva oferta exclusiva), mentre que el segon vàrem gaudir d'un apoteòsic cabrales maridat amb la stout... un fi de festa en tota regla!

QUIQUE:  moltes gràcies per les teves ensenyances (i per les divertides anècdotes amb que les anaves combinant).

CRISTINA:  moltes gràcies també -per tot- i no dubtis que aquestes activitats tindran continuïtat en el futur proper.

Els 30 afortunats de ben segur que voldran repetir. La resta, només dir-vos que estigueu amatents a l'Agenda d'aquesta pàgina web.